jaaroverzicht 2011

laatst aangevuld   29-02-2016

In het jaar 2011, dat nagenoeg achter ons ligt, zijn er veel veranderingen geweest op de gevelstenen-website. Ook ons blijft het verbazen dat er nog steeds gevelstenen worden ontdekt waarvan we het bestaan niet vermoedden.
Doordat zich ook nieuwe medewerkers hebben gemeld krijgen we van 'verse' streken een heleboel verrassend nieuws, met name Haarlem en de aangrenzende regio met plaatsen als Bloemendaal, Zandvoort, Heemstede en Aerdenhout blijken nog veel verrassingen in petto te hebben getuige bijgaande voorbeelden.

Klik - zoals gebruikelijk - op de miniatuurtjes voor een vergroting.

Haarlem, Julianalaan 311

Bloemendaal, Iepenlaan 13

Zandvoort, Brederodestraat 61

Heemstede, Clusiuslaan 1

Aerdenhout, Langelaan 1
Een tweede groep gaat over nieuwe stenen, die soms voortborduren op eerder gebruikte thema’s en andere keren tot volledig verrassend nieuws leiden. We noemen hier als voorbeeld enige stenen van Hans ’t Mannetje en van Tobias Snoep (kijk ook zelf bij Wormerveer)
Wormerveer, Dubbelebuurt 29

Boxtel, Markt 30

Andijk, Vleetweg 12

Rheden, Massenweg 108a

Wormerveer, Celebesstraat 13
De derde belangrijke groep om te noemen betreft de restauraties die hebben plaatsgevonden, vaak op initiatief van plaatselijke gevelstenenverenigingen, met name in Amsterdam, Haarlem en Utrecht.
Hierbij een deel van de resultaten, kijk vooral op genoemde adressen naar de omliggende stenen die ook opgeknapt zijn.

Oud Beijerland
Oost Voorstr.25

Amsterdam, Bloemgracht 91

Amsterdam, Sint Olofssteeg 8

Haarlem, Houtmarkt 7

Utrecht, Oudegracht 244
Ook elders in het land wordt continue doorgespeurd, allerlei verrassende details komen daarbij naar voren die gemeld worden vanuit plaatsen waarvan je soms het bestaan niet eens wist.
Voorbeelden zijn:
HuibertVanEijkenstr44.jpg
Naarden, H.v.Eijkenstraat 44

Meijel, Molenstraat 53

Hulst, Steenstraat 2

Geesteren, Kerkplein 11

Dordrecht, A.Schweitzerpl.25
Dan zijn er nog de vondsten tijdens buitenlandse reizen, waarmee de stelling gelogenstraft wordt dat gevelstenen karakteristiek voor Nederland zijn.
Ook elders in Europa blijkt nog veel te ontdekken getuige bijgaande voorbeelden

Emmerich(D), Martinikirchgang

Ieper(B), D´Hondtstraat 26

Maaseik(B), Markt 51

Lille(Fr), Rue de la Bourse 10

Meissen(D), Markt 4

Voor volgend jaar hebben we plannen voor uitbreiding van de site. Naast de aparte pagina’s voor gapers zullen we ook een aparte plek gaan inruimen voor snijramen, bovenlichten en ander snijwerk, zoals bijvoorbeeld deurkalven.
Vanaf 1 januari zullen de eerste resultaten te zien zijn, bereikbaar via de homa-pagina
www.gevelstenen.net.
We beginnen met het verplaatsen van de afbeeldingen die nu nog tussen de gevelstenen verstopt zitten, daarna voegen we onze eigen collectie toe en pas daarna is er ruimte voor nieuwe inzendingen.

Intussen zijn we ook bezig met een duidelijker definitie van wat we wel (en ook wat we niet) verstaan onder gevelstenen. Er is nog al eens verwarring, hoewel we doorgaans begrip ontmoeten als we onze criteria uitleggen. Het wordt echter tijd dat we dat wat duidelijker omschrijven voor alle bezoekers van onze site. De resultaten van de nog lopende discussie zullen worden vermeld op de pagina ‘wat en hoe’.

Tot zover het overzicht van onze activiteiten, blijf ons volgen via de pagina ‘aanvullingen’.

Tenslotte wensen we u allen een goed en gezond 2012.